Çiğ köfte bayiliği alırken gördüğünüz terimler arasında bazı farklar vardır. "Çiğ köfte bayiliği verilir" ya da "Çiğ köfte franchising veriyoruz" şeklinde reklamlar neyi ifade etmektedir? Bayilik ve Franchising terimleri birbirine karıştırılmaktadır ama aralarında belirgin farklar vardır.
Logo ve Marka Kullanımı Farkı
Çiğ köfte franchising aldığınızda o markanın kullanım haklarını kısmi olarak da alırsınız. Markanın logosunu ve baskılı ürünlerini kullanabilir, görsellerinden yararlanabilirsiniz. Franchising sistemlerde marka ve logo ön plandadır. Bayilik aldığınızda iste firmanın ürünlerini bayi fiyatları üzerinden alır ve son tüketiciye satarsanız. Türkiye'de çiğ köfte bayiliği denildiğinde sistem farklı işlese de aslında fark budur.
Bir markanın ürünlerini o marka ve tabela altında satmak istiyorsanız, imzalamış olduğunuz sözleşme ile belirli zorunluluklar altına giriyorsunuz demektir. Bu nedenle marka kullanım ve franchising sözleşmesini mutlaka inceleyin. Çünkü bu sistem franchising sistemidir.
Bunun dışında ürünlerini bayi fiyatından alacağınız ve üzerine kar koyup satacağınız bir firma ile anlaşmışsanız ve bu firma logo ve marka baskısı olmadan size satış izni veriyorsa sistem bayilik sistemidir.
Franchising Bedeli veya Marka Bedeli Farkı
Franchising sistemlerde markayı kullandığınız için sistemi kuran firmaya bir bedel ödersiniz. Bu bedel marka bedeli ya da Franchising Bedeli olarak tanımlanmaktadır. Çiğ köfte firmalarının bazılarında bu uygulama son yıllarda kaldırılmış olup firmalar marka bedeli ya da Franhcising Bedeli almamaktadır. Bu bedel Çiğ Köfte Bayi Kurulum Paketleri altında girişimciden talep edilmektedir.
Bayilik aldığınızda ise herhangi bir marka ya da logo kullanımı söz konusu olmadığı için marka bedeli ödemezsiniz. Sadece firmanın ürünlerini alıp satarsınız. Bağlılık, teminat, zorunluluk yoktur.
Baskılı Ürün ve Ambalaj Farkı
Franchising sistemlerde dükkanlarda kullanılan tüm ürünler ve ambalajlar standartlar dahilinde olur. Marka ve logo kullanımı ambalajlarda ve görsel tüm ürünlerde bulunur. Bu nedenle kurumsallık satışlara da yansır. Marka gücünü arkasına alan girişimci müşteriye güven verir. Baskılı ürünleri markanın merkezinden almak zorunda olan girişimci burada yüksek maliyetlere de katlanmak zorunda kalabilir. Çiğ köfte franchising alırken markanın genel merkezi ile görüşüp baskılı ürünleri ve fiyatları, alış zorunluluklarını da görüşmekte fayda vardır.
Bayilik sistemlerinde ise marka kullanımı bireysel olduğu için ana firmanın markasını kullanmak söz konusu olmaz. Ana firma baskılı ürün ve ambalaj malzemesi temin etmediği için girişimcinin bu tarz baskılı ürünleri kendi başına, bireysel olarak yaptırması gerekir. Avantajı, girişimci hangi ambalaj malzemesini, hangi baskılı ürünü kullanacağını kendisi karar verir, daha ucuza tedarik edebilir. Dezavantajı ise tek bir dükkan için yüksek miktarlarda baskılı ürün yaptırması gerekebilir, stok maliyetleri artabilir.
Dekorasyon Farkı
Girişimci franchising veren marka ile anlaştığı zaman, markanın genel merkezi dükkanın dekorasyonunun nasıl olması gerektiği, boyası, fayansları, alçıpanı, kapısı, penceresi ve diğer dekor malzemelerinin içeriğini girişimciye bildirir. Bunun için girişimciden dekorasyon bedeli talep edebilir, ya da dekorasyonun uygun projeye göre yapılmasını talep edebilir. Franchising veren çiğ köfte firmaları dekorasyon için girişimciye seçenek sunabilir. Bazı çiğ köfte firmaları ise dekorasyon konusunda serbestlik sağlar.
Bayilik veren firmalarda ise dekorasyon önemli değildir. Girişimci bütçesine göre istediği tadilatı ve dekorasyonu yapabilir.
Önceleri çiğ köfte firmaları franchising sistemin ağır şartlarını uygulamakta direttiler. Ama son yıllarda sektördeki markaların çoğalması, rekabetin çoğalması nedeniyle franchising sistemi ile çalışan markalar da dekorasyon ve tadilat konusunda esneklik sağlamaktadırlar. Kazan/kazan ilkesi ile hareket eden marka yönetimi, girişimciye yüksek dekorasyon maliyetleri yüklemek yerine daha ekonomik seçenekler sunabilmektedir.
Bağlılık/Zorunluluk Farkı
Franchising sistemlerde marka girişimcinin işletmesi üzerindeki neredeyse tüm hareketlerini sınırlar. Dükkan açılış kapanış saatleri, çalışan personel sayısı, çalışan personel nitelikleri, kullanılacak motorsiklet markası, izlenecek TV kanalı, satış fiyatları, satış kampanyaları, yan ürün satışları, personellerin giyeceği kıyafetler genel merkezin söz sahibi olacağı konulardan bazılarıdır. Türkiye'deki çiğ köfte firmaları içerisinde bazı markalar bu tarz konuları sözleşmelerine dahil etmekle beraber bazı çiğ köfte firmaları biraz da serbestiyet sağlayabilmektedir.
Bayilik sistemlerinde ise herhangi bir bağlılık veya zorunlulıuk söz konusu değildir. Girişimci daha serbest hareket eder ve işletmesiyle ilgili tüm kararları kendisi verir.
Marka Kullanma Süresi Farkı
Marka kullanımını franchising sözleşme ile veren firmalar bunun için belirli bir süre vermektedirler. Sözleşmeler için 1 yıldan 10 yıla kadar kullanım hakkı verilebilmektedir. O markanın kullanım hakkını 1 yıllığına alan girişimci 1 yılın sonunda tekrar sözleşme yapmak durumunda kalır ve tekrar bir yenileme bedeli ödeyebilir. Franchising sistemlerde markanın kullanımı için marka bedeli alındığından sözleşmenin süresi de önemlidir. Ödenen marka bedelinin ne kadar süre ile ödendiğine dikkat etmek gerekir. Ayrıca sözleşmenin süresi öncesinde sonlandırılmasında tazminat konusu da gündeme gelebilir.
Bayilik sitemlerinde ise bu tarz bir süre bulunmaz. Bayi ve merkez ne zaman isterse çalışmayı durdurabilir ya da devam eder. Karşılıklı güven esastır.
Ülkemizde çiğ köfte sektöründe uygulanan sistemde bir sözleşme süresi vardır. Sözleşmeyi erken bitirmek söz konusu olduğunda marka sahibi firma tazminat bedeli talep edebilir. Markanın zarar göreceği endişesiyle erken fesih nedeniyle sözleşmede belirtilen tazminat miktarları girişimciye uygulanabilir. Sözleşme sonlandığında uzatmak marka sahibi firma ile girişimci arasında ilişkiye bağlı olarak değişebilir. Bazı markalar sözleşmeyi uzatmak için bir bedel talep ederler, bazıları da sözleşmeyi uzatmak için girişimciye ekstra indirim ya da promosyonlar uygular. Böyle durumlarda marka kullanım hakkı veren firmanın sözleşmesini incelemek en sağlıklı sonucu verir.
Kişisel Özellikler veya Marka Özelliği Farkı
Franchising veren firmalar markanın arkasında durur. Markanın koruyucu olarak her noktada müdahil olur ve girişimcinin iş tecrübeleri, iş fikirlerine çok önem vermez. Girişimcinin işi geliştirme konusunda sözleşme şartları dışına çıkma imkanı pek yoktur ve gerçekleştirmek istediği tüm projeleri hayata geçiremeyebilir. Franchising veren firma eğer uyumlu değilse girişimcinin işletme zekası, ticari kabiliyetleri ve yönetim becerileri zamanla körelebilir. Marka sahibi firma, standartları koruma amacıyla yeniliklere ve iş geliştirmelerine temkinli yaklaşır.
Bayilik sistemlerinde bu tarz bir müdahale söz konusu değildir. Girişimcinin ticari zekası ön plana çıkabilir. Yerel olarak uygulamak istediği projeleri kimseye bağlı olmadan gerçekleştirme imkanı mevcuttur. İşletmeye daha çok hakimdir ve karlılığı arttırabilmek adına kabiliyetlerini kullanabilir.
Çiğ köfte sektöründe bulunan firmalardan bir çoğu girişimcinin tüm fikirlerini uygulmasına izin vermez. Kısıtlayıcıdır ve sistemin bozulacağı endişesiyle bireysel kampanyalara, promosyonlara izin vermez. Yerel ve dönemsel kampanyalar için markadan izin alınması gerekiyorsa marka bu izinleri vermeyebilir. Bu açıdan bayilik alıp herhangi bir sözleşme ile bağlayacılığı bulunmayan girişimciler kişisel özelliklerini ön plana çıkartabilirler.
www.cigkofte.gen.tr Farkı
www.cigkofte.gen.tr de satışta olan ürünler hem perakende çiğ köfte satışı hem de toptan çiğ köfte satışı için uygun şekilde sunulmuştur. Çiğ köfte satışı yapan işletmeler, okul kantinleri, cafeler, restoranlar, büfeler çiğ köfte, lavaş ve sos alıp satışını yaparlar. Bunun için herhangi bir bayilik bedeli, marka bedeli ödemek durumunda kalmazlar. İşletme sahibi www.cigkofte.gen.tr den ne kadar isterse o kadar çiğ köfte siparişi verir. İşletmesinde tam hakimiyet kurmuştur ve hangi şartlarda, hangi fiyatlarda, hangi kampanyaları yapacağına kendisi karar verir. Dönemsel olarak (yılbaşı, ramazan, bayram vs) kampanyaları kendisi üretir ve herhangi bir sözleşmeye gerek kalmadan bu işlemleri yürütür. Dilerse Çiğköfteci Alim Usta markamızı da işletme içerisinde kullanıp üretim izinlerimizi ve kalite belgelerimizi müşterilerine gösterebilir.
Bu saydığımız nedenlerden dolayı sektörde Franchising ve Bayilik sistemlerinin zorlayıcı ve kısıtlayıcı durumlarından etkilenmemiş olursunuz. Sipariş verdiğiniz tüm çiğ köfteler aynı gün üretilip aynı gün gönderilir ve kapınıza kadar gelir. Tüm Türkiye'ye çiğ köftelerimizi ulaştırmaya devam ediyoruz.
Aşağıda çiğ köfte ve lavaş seçeneklerimizden bazılarını görebilirsiniz.